EcoHaus mezi TOP 10 Inovátory Česka: Jak vypadá inovace, která začíná nasloucháním

Když mi dorazila zpráva, že je EcoHaus mezi desítkou největších inovátorů v Česku, byl to silný moment. 

V hlavě mi běžely vzpomínky na úplné začátky – na první papírky, první testování, první pozitivní ohlasy od lidí s atopickým ekzémem. Ale taky všechny pochyby, neúspěchy, rozhodnutí, která jsme dělali na základě intuice a zpětné vazby.

 A najednou mi došlo, že tenhle příběh do sebe zapadá. Ne proto, že jsme dostali cenu. Ale proto, že jsme se nikdy nepřestali ptát: „Jak to můžeme udělat lépe?“

Večer plný známých tváří a lidské atmosféry

Na galavečer jsem dorazila s Dášou a Adri, které jsou nedílnou součástí našeho EcoHaus týmu. Už jen to, že jsme tam byly společně, bylo symbolické. EcoHaus není one-woman show. Je to souhra. 

V sále jsme potkaly známé tváře ze startup světa – třeba Zuzanu Paulovics a Markétu Uhrovou, které mě provázely už v začátcích v akcelerátoru ČSOB Start it. Bez jejich podpory bych se do mnoha věcí možná nikdy nepustila.

Celý večer měl nečekaně lidskou atmosféru. Přestože šlo o prestižní akci, nic nepůsobilo odtažitě. 

Publikum, které naslouchalo aneb moje první panelová diskuze

A pak přišla moje první panelová diskuze – na téma ekoinovace. Moderoval ji pan Mareš z Hospodářských novin. Otevřela jsem téma vratných obalů a popisovala, jak náročné je budovat vlastní systém, když vám chybí systémová podpora a investice. Mluvila jsem o obrovských nákladech, o riziku, že se investice nemusí nikdy vrátit. Ale také o tom, že věříme, že právě tudy vede cesta – že cirkulární ekonomika není trend, ale nutnost.

Z diskuze jsem měla obavy – přece jen jsme malá značka, bez investorů, bez startupové „velké show“. Ale reakce mě překvapily. Publikum tvořené investory, zakladateli i experty skutečně naslouchalo. Zaznívala slova uznání, respektu. Vnímala jsem podporu i porozumění.

Získali jsme speciální ocenění, které mi předala Michaela Bauer. Držet v ruce symbol uznání za něco, co jsme postavili vlastníma rukama, bez investic, bez zkratky – to byl pocit, který ve mně zůstane napořád.

Inovace není o technologiích. Je o přístupu

Slovo „inovace“ si většina lidí spojuje s technologiemi. Ale já ho chápu jinak. Pro mě je inovace odvaha. Schopnost podívat se na věci novýma očima. Dělat věci jinak, než je obvyklé. A hlavně – tvořit srdcem.

V EcoHaus nevznikají produkty na základě trendů. Vznikají z rozhovorů. Vedeme stovky hodin focus hovorů, sbíráme data, testujeme s reálnými lidmi. Pak teprve tvoříme. Naše prací papírky mají jen 6 složek. Jsou minimalistické, účinné, šetrné. Nevozíme vodu v plastu – šetříme zdroje. Jsme důkazem, že i malá značka může přinášet velké změny.

To, co jiní možná přehlédnou, je právě tahle nenápadná inovace: systematická edukace zákazníků. Nejen co nabízíme, ale jak to používat a proč to dává smysl. Důvěra, kterou si budujeme postupně, není výsledek jednoho produktu. Je to vztah.

Co nám ocenění opravdu přineslo

Po zveřejnění přišla vlna zpráv – od zákazníků, kolegů, přátel i lidí, kteří nás sledují roky. Psali nám, že díky EcoHaus změnili způsob praní. Že jim prádlo konečně krásně voní a přitom je jejich pokožka v klidu. Že mají doma čisto bez chemie. A že to šlo snadněji, než čekali.

Taková zpětná vazba je pro nás největší motivací. Potvrzuje, že to, co děláme, má dopad. Že značka není jen obal a produkt. Ale komunita. Kultura. Dialog.

Zpětně vidím, že tahle cena není jen odměna. Je to zrcadlo. Ukázala nám, že jdeme správným směrem. A že i když jdeme pomalu a bez investorů, jdeme poctivě. A to je možná ta největší inovace ze všech.

Vize, která se mění v realitu

EcoHaus pro mě nikdy nebyl jen e-shop. Je to prostor, kde se setkávají lidé, kteří chtějí dělat věci jinak. Momentálně škálujeme, automatizujeme a rozšiřujeme portfolio – třeba o prémiové čisticí prostředky. Ale zároveň si držíme rovnováhu. Chceme tvořit dlouhodobě, udržitelně a v souladu s našimi hodnotami.

Inovace se nemusí měřit výší investice. Někdy je největší inovací odvaha být upřímný. Dělat věci po svém. A když se podaří vytvořit tým lidí, kteří to cítí stejně, stane se z práce něco hlubšího.

Sdílejte článek

Komentáre (0)

U tohto článku nie sú žiadne komentáre. Zanechajte komentár ako prvý!

Napísať komentár

Poznámka: Komentáre musia byť pred zverejnením schválené.